Aluminium er et allsidig materiale

Det finnes få materialer som er så allsidige som aluminium. Det er nemlig et materiale som brukes til mange flere produkter enn du tror, og derfor er det spennende å ta et lite dypdykk ned i aluminiumens verden og se hva det kan. For det er mye mer enn du kanskje tror. Det skal vi se litt nærmere på nå.

Hva bruker vi aluminium til?

Det finnes mange spennende aluminiumsprodukter på markedet. De fleste forbinder aluminium med aluminiumsfolie, og det er kanskje ikke så rart i og med at det er et produkt de aller fleste har et nært forhold til. Det finnes vel knapt en kjøkkenskuff i hele Norge, som ikke inneholder nettopp aluminiumsfolie. Det er også et av de få produkter som har selve aluminium i navnet. Det er jo ellers litt av et slags fremmedord, og ikke noe vi ellers støter på hver dag.

Derfor er det også mange produkter som du kanskje ikke vet er laget av nettopp aluminium, fordi det ikke er i navnet. Men la oss se litt nærmere på dem.

Aluminium er overalt

Aluminium er nemlig overalt, og det er mange som ikke er klar over hvor mange ting de bruker hver eneste dag, som er laget av nettopp aluminium. Grunnen til at dette er et populært materiale for alt fra teknologi til kjøretøy, er fordi det er et materiale som både er lett og sterkt.

Det gjør det for eksempel perfekt til skallet på smarttelefoner og bærbare datamaskiner, fordi det er sårbar teknologi, som vi bruker hver eneste dag, og derfor skal det også være robust. Det er også mange som ikke er klar over at mange biler er laget av aluminium, og det er rett og slett fordi aluminium i tillegg til å være både lett og robust, også er lett å forme – og dermed kan man lage biler med aerodynamisk form.

5 Comments

1. what an exccellent find This looks like a great spot for reading over highly specialized information. The web site is so helpful and will promote us in my spare time. I saved a link to this website and will be comming back for more information. I found the knowledge that I had already searched everywhere and just couldn’t come across. What a well developed forum. On my days off I am constantly studying residential roofing in flagstaff.

2. That one time I got lost: So about a year ago, I was in Phys. Ed class, and we went around the neighborhood for a jog at the beginning of each class. I hadn’t done it before because of medical reasons, but the teacher evidently forgot about it. I’m incredibly bad with directions and easily distracted, so I lost sight of the rest of the group and went completely the wrong way. I ended up being lost for TWO AND A HALF HOURS. the best part is that I single handedly changed my school’s Phys. Ed policy.